סקירת מערכות פרטית

הריון היא תקופה מרגשת, אך כרוכה בחששות ודאגות לבריאות האם ולבריאות העובר. בדיקות אולטרה סאונד הן כיום כלי בסיסי וחיוני במעקבי הריון.  סקירת מערכות – בדיקת אולטרה סאונד להערכת תקינות המערכות השונות בעובר – חשובה ביותר. נדון בסוגים השונים של סקירות מערכות, ביתרונות ובמגבלות שלהן.

סקירת מערכות פרטית

מהי סקירת מערכות?

סקירת מערכו היא בדיקת אולטרסאונד, שניתן לבצעה בשלבים שונים בהריון, ונועדה לזיהוי חריגות או ממצאים מבניים חריגים בעובר. באולטרסאונד ניתן לסקור את המערכות השונות בעובר בזמן אמת ולאתר ממצאים מבניים חריגים, כמו פגמים אנטומיים באיברים שונים בגוף העובר, לרבות היעדר איברים או התפתחותם החריגה.  חשוב לזכור שהבדיקה היא בדיקת דימות, המדגימה אברים במערכות שונות של העובר, אך אינה יכולה להתייחס לתפקוד העתידי של האברים או המערכות הנבדקות.

מהם היתרונות והמגבלות של סקירת מערכות?

בדיקות סקירת מערכות יעילה בהדגמת העובר, במדידת הנתונים המקובלים להערכת גדילת העובר, בסקירה של המבנה של המערכות השונות בעובר והערכת כמות מי השפיר, מיקום השליה ברחם והמרקם שלה.  ישנם פגמים שלא יתגלו בבדיקות אלו, אם בגלל מגבלה טכנית של המכשור, בעיה טכנית הנובעת מנתונים פיסיים של הנבדקת, ממיקום העובר, תנוחתו ותנועותיו ברחם,  והשלב בהריון בו בוצעה הבדיקה. ישנם ממצאים שבפני עצמם אינם "מום" אך יכולים לרמוז על בעיה ונחשבים כ"סמנים" שיחייבו המשך מעקב ובירור. חשוב לזכור שלא ניתן בבדיקות אולטרה סאונד לאשר או לשלול בעיה כרומוזומלית בעובר. 

מהי סקירת מערכות מוקדמת?

סקירת מערכות מוקדמת, או סקירת מערכות ראשונה, מתבצעת בדרך כלל בשבועות 14-16 בהריון. כ-75% מהליקויים שמתגלים במהלך סקירת המערכות המאוחרת ניתנים לזיהוי במהלך סקירת מערכות מוקדמת. יתרונן של סקירות מערכות מוקדמות בכך שיכולות לזהות סמנים שעשויים להצביע על בעיה כרומוזומלית או בעיה מבנית בעובר, שיכולה להשפיע על החלטתך לבצע בדיקות נוספות (כמו אקו לב עובר) או בדיקות אבחנתיות (כמו בדיקת מי שפיר). גילוי של מום חמור ומשמעותי במהלך סקירה מוקדמת, יאפשר לשקול הפסקת הריון מוקדמת, שהיא קלה יותר מבחינה רפואית/פיסית ומבחינה נפשית ופסיכולוגית לאשה ההרה ולבני הזוג. הסקירה המוקדמת אינה כלולה ב"סל השירותים", וניתן לקבלה במסגרת שירותי הבריאות המשלימים, או במסגרת פרטית.

מהי סקירת מערכות מאוחרת?

סקירת מערכות מאוחרת, הנקראת גם סקירת מערכות שנייה, מבוצעת בדרך כלל בשבועות 20-24 בהריון. בסקירה המאוחרת ניתן לזהות ליקויים ופגמים שלא נראו בסקירת מערכות מוקדמת. העובר גדול יותר, מרבית האיברים מפותחים יותר וייתכנו פגמים שלא ניתן לזהות מוקדם יותר או שלא היו קיימים באותו שלב. בסקירה המאוחרת ניתן להמשיך מעקב אחר ממצאים שהעלו חשד לפגם בעובר בסקירה הראשונה.

הסקירה המאוחרת כלולה ב"סל השירותים" בקופות החולים, אך אינה מאפשרת בחירת רופא מבצע או השפעה על משך הבדיקה או תזמון המועד המועדף. ניתן לבחור לבצעה במסגרת פרטית.

מהי סקירת מערכות מוקדמת?

מהי סקירת מערכות שלישית?

לא קיימת כעת הגדרה של "סקירת מערכות שלישית" מבחינת הנתונים הכלולים ונדרשים בהדגמה ובדיווח. אבל בבדיקה בשליש השלישי, בשבועות 30-32 , ניתן לאתר שינויים שלא נצפו קודם, האטה בגדילת העובר, הפרעה בהתפתחות השלד והאטה או עצירה של התפתחות העצמות הארוכות  בעובר, ממצאים חריגים בהתפתחות המח – איבר שממשיך להתפתח במהלך כל ההריון ואחריו, מהלך חריג של כלי דם ושינויים בכמות מי השפיר ובמצב השליה.   הבדיקה אינה כלולה ב"סל השירותים" של קופות החולים, ולא מבוצעת במערכת הרפואה הציבורית.

לסיכום

בדיקות לסקירת מערכות בעובר חשובות וחיוניות במעקב הריון, ואין להן תחליף באיתור חריגות מבניות בעובר. לכל סקירת מערכות – מוקדמת או מאוחרת – יש יתרונות ומגבלות.  נשים הרות אמורות להתייעץ עם הרופא המטפל ו/או ספק שירותי הבריאות שלהן, ולבחור בבדיקות המתאימות להריון שלהן. בדיקות לסקירת מערכות אמנם יעילות באיתור אחוז גדול של פגמים בעובר, אך יש לזכור שלא כל המומים המולדים ניתנים לאיתור באולטרה סאונד במהלך ההריון.  יש מצבים המגבילים את איכות הבדיקה ויש מצבים בהם נדרשות בדיקות דימות נוספות כדי להגיע לאבחנה ולתת יעוץ מתאים.  

תיאום ציפיות הוא חשוב ביותר – ומבצעי הבדיקות צריכים לשתף את הנבדקות במגבלות הבדיקה. 

סקירת מערכות פרטית תאפשר לאשה בדיקה ע"י הרופא בו תבחר, שיהיה מומחה ועתיר ניסיון, יקדיש לבדיקה את כל הזמן הדרוש, בסבלנות ונכונות לענות לשאלות, ויעזור בתיאום הבדיקה למועד שיתאים לבני הזוג.

דילוג לתוכן